top of page
Search

70-80% johtamisen taidoista on vuorovaikutustaitoja - mutta harva niihin silti panostaa.

Johtamisesta puhutaan paljon: strategiasta, päätöksenteosta, tehokkuudesta, tuloksista ja muutoksen johtamisesta. Mutta kun kaivat hieman syvemmältä, huomaat jotain yllättävää.


Lähes kaikki johtamisen keskeiset taidot, jopa 80% niistä, liittyvät tavalla tai toisella vuorovaikutukseen. Silti juuri se on osa-alue, jonka kehittämiseen käytetään vähiten aikaa. Ehkä se on osa jotain suurempaa koulutuskokonaisuutta.


Vuorovaikutustaidot on johtamisen tärkein taito, se on kanava jonka kautta kaikki muut taidot tulevat näkyväksi.

  • Voit olla mitä parhain strategi, mutta jos et pysty viestimään visiotasi selkeästi, se ei johda mihinkään.

  • Voit olla erinomainen päätöksentekijä, mutta jos et osaa kohdata ihmisiä, päätöksesi eivät saa sitoutumista.

  • Voit olla asiantuntemukseltasi maailman paras, mutta jos et osaa sanoittaa asiaasi, ei ihmiset ehkä usko sinua.

  • Voit olla vuosisadan visionäärinen uudistaja, mutta jos et osaa luoda psykologista turvallisuutta, kukaan muu ei uskalla sanoa omia ideoitaan.

  • Voit olla kaikkien ekstroverttien Äiti tai Isä, mutta jos sinulta puuttuu taito kuunnella, niin et voi luoda yhteyttä.

  • Voit olla suorasanainen ja rohkea, mutta jos et osaa muotoilla asiaasi oikein, et varmasti saa toivottua lopputulosta.


Miksi näitä ei sitten harjoitella? Syy on yksinkertainen!

Valtaosa johtamisen sekä työelämän taidoista on vuorovaikutustaitoja ja silti niitä pidetään itsestäänselvyytenä. Usein kuulee puhuttavan vuorovaikutuksen merkityksestä, mutta harva pysähtyy harjoittelemaan näitä taitoja. Jos haluat luoda merkitystä jollekin asialle, sinun täytyy panostaa siihen!


Alla "muutama" asia mistä hyvä vuorovaikutus muodostuu ja kaikki näistä on taitoja joita voit kehittää.


  • Kuuntelemisen taito

  • Selkeä sanallinen viestintä

  • Selkeä sanaton viestintä

  • Kyky kohdata ihminen

  • Tunteiden tunnistaminen ja käsittely

  • Kyky käydä vaikeita keskusteluja

  • Konfliktien ratkaisu

  • Palautteen antaminen

  • Palautteen vastaanottaminen

  • Tilannetaju ja sosiaalinen älykkyys

  • Empatia ja sen osoittaminen

  • Läsnäolon taito

  • Esiintymistaito

  • Kyky inspiroida

  • Luottamuksen rakentaminen

  • Valmentava johtaminen

  • Muutoksen johtaminen

  • Etätyösekentely

  • Sopeutumiskyky


Tutkimuksetkin sen osoittaa, liian harva työyhteisö/yritys pystyy sanomaan, että kaikki näistä asioista on hyvällä tasolla. Yritykset myös maksavat näiden taitojen puutteista kovaa hintaa! Suoria vaikutuksia ovat sairauspoissaolot, työntekijöiden vaihtuvuus ja tuottavuuden lasku.


Vireakatemian koulutukset ei ole kaikille. Ne on niille, jotka aidosti haluavat kehittää itseään, työyhteisöään ja johtamista.


Vire-Workshop - Esihenkilöt, johtoryhmät ja tiimit

Vuorovaikutuskoulutus on oikea valinta kun haluatte konkreettisia keinoja, taitoja ja toimintatapoja ihmisten kohtaamiseen, puhumiseen, kehonkieleen, kuuntelemiseen, etätapaamisten tehokkuuteen tai vaikka vaikeisiin keskusteluihin.


Vire-Johtajapäivä - Johtajien yksilövalmennus

Kun haluat ottaa seuraavan askeleen johtajana, asiantuntijana tai kouluttajana, mutta sinulla ei ole aikaa kiertää erilaisissa koulutuksissa. Kehitetään yhdessä juuri sinun tarpeitasi. On se sitten lähestättyvyyden kasvattaminen, selkeä sanallinen tai sanaton viestintä, konfliktien ratkaisu, esiintymistaito tai haluat muuten oppia tuntemaan itsesi ja omat toimintatapasi.


Vire-Keynote - Koko työyhteisölle

Puheet koko työyhteisölle. Lupaan, että kukaan ei ajattele puheenvuoron jälkeen vuorovaikutustaitoja itsestäänselvyytenä. Lupaan myös, että kuulijat saavat keinoja joiden avulla taitoja voi kehittää.


Älä jää yksin taitojen kehittämisen kanssa.
70-80% johtamisen taidoista on vuorovaikutustaitoja



 
 
 

Comments


bottom of page